DELF/DALF & French Language Appraisal

Diplôme d’études en langue française (DELF) & Diplôme avancé en langue française (DALF) – adult version

Centres d’examen au Canada / Centre d’examen à Vancouver (L’Alliance française) Must register (for DELF-DALF All Public) one month in advance in Vancouver, elsewhere in Canada or at an international location for one of three sittings in March, June or November.


Please note that the DELF/DALF is accepted as a pre-admission credential attesting to a candidate’s French proficiency, with a minimum score of 15 on each part. DELF/DALF test results more than 2 years old will not be accepted.


Level C1 Secondary immersion
Level B2 Elementary immersion
Level B1 Core French secondary
Level A2 Core French elementary

Grilles descriptives des niveaux de compétence minimum pour chaque programme

Niveaux de compétence: Échelle globale*

Programme Niveau ** Description du niveau
Immersion secondaire Utilisateur expérimenté C1 Peut comprendre une grande gamme de textes longs et exigeants, ainsi que saisir les des significations implicites. Peut s’exprimer spontanément et couramment sans trop apparemment chercher ses mots. Peut utiliser la langue de façon efficace et souple dans sa vie sociale, professionnelle ou académique. Peut s’exprimer sur des sujets complexes de façon claire et bien structurée et manifester son contrôle des outils d’organisation, d’articulation, et de cohésion du discours.
Immersion élémentaire Utilisateur indépendant B2 Peut comprendre le contenu essentiel de sujets concrets ou abstraits dans un texte complexe, y compris une discussion technique dans sa spécialité. Peut communiquer avec un degré de spontanéité et d’aisance tel qu’une conversation avec un locuteur natif ne comportant de tension ni pour l’un ni pour l’autre. Peut s’exprimer de façon claire et détaillée sur une grande gamme de sujets, émettre un avis sur un sujet d’actualité et exposer les avantages et les inconvénients de différentes possibilités.
Français de base secondaire Utilisateur indépendant B1 Peut comprendre les points essentiels quand un langage clair et standard est utilisé et s’il s’agit de choses familières dans le travail, à l’école, dans les loisirs, etc. Peut se débrouiller dans la plupart des situations rencontrées en voyage dans une région où la langue cible est parlée. Peut produire un discours simple et cohérent sur des sujets familiers et dans ses domaines d’intérêt. Peut raconter un événement, une expérience ou un rêve, décrire un espoir ou un but et exposer brièvement des raisons ou explications pour un projet ou une idée.
Français de base élémentaire Utilisateur élémentaire A2 Peut comprendre des phrases isolées et des expressions fréquemment utilisées en relation avec des domaines immédiats de priorité (par exemple, informations personnelles et familiales simples, achats, environnement proche, travail). Peut communiquer lors de tâches simples et habituelles ne demandant qu’un échange d’informations simples et directes sur des sujets familiers et habituels. Peut décrire des moyens simples sa formation, son environnement immédiat et évoquer des sujets qui correspondent à des besoins immédiats.

* Cette grille est une adaptation de la grille du cadre européen commun de référence pour les langues intitulée, « Tableau 1 – Niveaux communs de compétence – Échelle globale (p. 25).

** Ce niveau correspond à l’échelle globale définie dans le cadre européen commun de référence pour les langues.

French Language Appraisal (FLA)

Please note: Effective September 1, 2017, there will only be one sitting of the FLA at UBC, which is currently scheduled for a date TBD in July 2018.

The French Language Appraisal (FLA) or DELF/DALF (internationally recognized credentials) is one of the requirements for all students applying to a French-Specialist Teacher Education Program. The FLA may be taken at UBC or SFU, and the DELF/DALF at L’alliance française in Vancouver or at other locations throughout Canada or internationally.

The FLA comprises an oral and a written part. The oral part includes ten questions about short practical situations and a role-play. The written part includes a dictation, ten questions about short practical situations, a composition, and a cloze test (fill in the blanks). The competencies evaluated are linguistic, sociolinguistic, discursive, strategic, and receptive. This explanatory booklet will help you prepare for the format of the exam. Please note, the French Language Appraisal is the same for all French options but the levels required for each option are different. For example, we do not expect the same level for Core French as for French Immersion.

Exam results (FLA or DELF/DALF) more than 2 years old will not be accepted as part of the Bachelor of Education admission requirements.

If you have any questions about the French Language Appraisal, contact Dr. Carole Bertho-Woolliams at carole.bertho-woolliams@ubc.ca


Location

Room 1001
Department of Language & Literacy Education
6445 University Boulevard
Vancouver, BC Canada V6T 1Z2
View map


Dates

  • August 12, 2017
  • July 2018 (date TBD)

Note: A session may be cancelled if registration is too low.


Time

2017 Times

Written part starts at 9:00 a.m. and takes approximately 2 hours.
Oral part between 11:30 a.m. and 5:00 p.m. and takes 30 minutes per student.

2018 Times

TBD


Fees

Public session – Full exam (written and oral): $90.00
Public session – Partial exam (written or oral): $45.00 (only available for 2017 sittings)
FLA results letter for non-UBC BEd students: $25.00


Registration

Online registration for 2017 and payment are now available.

Register

Students needing to re-take the FLA exam must do the following:

  1. Schedule a meeting with Dr. Bertho-Woolliams to go over their exam and receive any necessary feedback.
  2. Register for another session, based on the feedback given and steps taken to improve. If a student instructed to re-take only a certain portion of the exam (eg. oral part only, or written part only), please register for the appropriate section on the registration form.

Important notes

  1. Students who have taken this FLA and need to do a retake, can do so only if they ask for, and receive, written permission from Dr. Carole Bertho-Woolliams.
  2. The University of British Columbia and Simon Fraser University use the same FLA. Students can only register for the French Language Appraisal at one of these sites. The results can be forwarded from one university to the other. However, for administrative reasons, it is strongly recommended that students register at the university of your first choice. For SFU dates, call 778-782-7646.
  3. If you have taken the FLA in the last year, please send a message to Dr. Carole Bertho-Woolliams at carole.bertho-woolliams@ubc.ca who will examine your file and let you know if you have to take it again or not.
  4. Students who wish to review their copy can do it by contacting Dr. Bertho-Woolliams. Students cannot go over their previous exam within one month of their retake session date.

If you have any questions about the Teacher Education French Programs, contact the Teacher Education Office, tel: 604-822-5242, e-mail: teacher.ed@ubc.ca